Träning för rullstolsburna

När man talar om träning och motion så tänker många genast på promenader, löpning, cykling, aerobics och så vidare. Är det så att man är rullstolsburen och sitter i rullstol så har man lite andra förutsättningar. Det går dock minst lika bra att träna, äta kosttillskott från Fitline och tänka på vad man äter då med. Träningen får helt enkelt anpassas efter din förmåga. Det går att träna på en rehabanläggning eller hos din sjukgymnast. Fast du kan få bra råd från din läkare och instruktioner från gympersonalen för att kunna göra det mesta av gymmets utrustning tillgänglig på det vanliga gymmet. 

Det är rätt viktigt att man som rullstolsburen aktiverar kroppen så mycket det går. Bland annat går det ju att använda armarna för att rulla stolen så väl som att det går bra att motionera i bassäng och styrketräna de muskler man kan.

Organiserade idrotter för rullstolsburna


Det finns en hel del idrotter för rullstolsburna som går att utöva idag. Du kan testa dig fram för att se vad du gillar. Det är bara att kontakta Svenska handikappidrottsförbundet. Hos dem finns det en massa idrotter för personer med rörelsehinder. Bland annat dessa:

  • alpint
  • boccia
  • bordtennis,
  • bänkpress,
  • friidrott
  • innebandy
  • judo
  • kälkhockey
  • längdskidskytte
  • mattcurling
  • rullstolsdans
  • rullstolsrugby
  • simning
  • sportskytte
  • varpa

Det finns fler sporter än de ovan att ägna dig åt där idrotter för funktionshindrade är integrerade i själva verksamheten, exempelvis basket, cykel, segling och tennis.

Så äve om du inte kan gå och springa så finns det ingen anledning att leva ett orörligt liv. Träna helt enkelt så mycket du kan och mår bra av.

 

23 dec 2019