När man har svårt att sova

Om du har svårt att sova, så kan sömntabletter vara ett alternativ. Jämför olika på Fitnessfrank.se. Du kan även göra en hel del annat för att försöka underlätta att du somnar snabbare!

Ett bra knep är att du ser till att hålla så regelbundna tider du kan. Se till att lägga dig och gå upp samma tid, varje dag, vardag som helg.

Smarta tips för att kunna sova

Något många av oss gör, det är att ha med mobilen, surfplattan eller laptopen i sängen. Men det är inte att rekommendera. Du bör ha skärmfritt 60-90 minuter före du ska sova!


Gå upp om du inte somnat eller somnat om inom 20 minuter. Bryt den onda cirkeln av oro och stress genom att, till exempel, göra något annat en liten stund. Försök sedan att lägga dig igen.

Att varva ner innan du ska lägga dig är rätt bra att göra. Ta ett bad, drick en kopp te eller lyssna på ljudbok.


Det du äter och dricker påverkar din energinivå och vakenhet. Socker och koffein har en uppiggande effekt som gör att du kan ha svårt att somna. Detta gäller även alkohol.

Är det så att du bara har svårt att sova ibland, så är det ofta ingen fara. Du som dock upplever att du har svårt för jämnan, testa sömntabletter, eller tala med din läkare om problemet. Det så att du kan få rätt hjälp med att sova på ett bra sätt.

27 aug 2021